Alfred Sloan, manažér, ktorý v GM vytvoril nové spôsoby predaja a tak prekonal aj najznámejšieho automobilového výrobcu Henryho Forda. Viedol rodinnú spoločnosť, a neskôr sa stal generálnym riaditeľom jednej z najväčších firiem na svete, General Motors.

Alfred Sloan, ako to celé zažalo ?

Alfred Sloan, celým menom Alfred Pritchard Sloan mladší, sa narodil 23. marca 1875  v New Haven, meste v štáte Connecticut. Alfred Sloan študoval elektrotechniku najprv na Brooklynskom polytechnickom inštitúte, neskôr prestúpil a vyštudoval jednu z najznámejších škôl  na svete zameranú na vedu a technológie, MIT – Massachuttský inštitút technológie. Počas prestupu na MIT, sa taktiež stal členom jednej z najstaršej školskej organizácie, Delta Ypsilon, ktorá patrí medzi najprestížnejšie školské organizácie v Amerike, a ktorej členmi boli rôzny politici, prezidenti alebo premiéri.  Alfred Sloan dokončil štúdium na MIT v roku 1895. Hneď na to bol zamestnaný v spoločnosti Hyatt Roller Bearing Company, ktorá vyrábala válivé ložiská.

Manažmentová kariéra Alfreda Sloana, ktorá ho dostala do GM

Hyatt Roller Bearing Company založil v roku 1892 vynálezca John Wesley Hyatt, ktorý mal na svojom účte okolo 250 patentov. Vynašiel napríklad brúsič nožov alebo celuloid. Pri zakázke pre cukrársky podnik, vynašiel válivé ložiská na spracovanie cukrovej trstiny. S týmto patentom založil spoločnosť spoločnosť Hyatt Roller Bearing Company, spolu s investormi ako napríklad John E. Searles, majiteľ spoločnosti American Sugar Refining Company, alebo Alfredov otex. Údajne sa do spoločnosti dostal cez odporúčanie práve Johna Searlesa.

Spoločnosť, v ktorej začal pracovať mala 25 zamestnancov a predávala okolo 2000 válivých ložisiek mesačne. Podľa jeho slov, Alfred Sloan bol veľmi sklamaný prvou pracovnou príležitosťou.

Spoločnosť bola blízko skládky, všade bola nečistota a zápach. Na pozemku spoločnosti bol neporiadok, spolu s uhlím, popolom a odstavenými strojmi.

V roku 1897 však spoločnosť opustil a našiel si prácu v inej spoločnosti. V roku 1899 však Alfredov otec a ďalší investor sa rozhodol odkúpiť podiel Johna Searlesa za 5 000 dolárov a Alfred Sloan sa opäť dostal do spoločnosti Hyatt Roller Bearing Company. Alfred Sloan sa stal produktový generálny manažér. Spolu s obchodným generálnym manažérom dosiahli, že za 6 mesiacov dosiahli zisk 12 000 dolárov, čo prekonalo očakávania.

V roku 1900 spoločnosť získala zákazku na skúšku na dodanie 120 ložisk pre zadnú nápravu 30 automobilov spoločnosti The Olds Motor Works, ktorá mala v pláne vyprodukovať 1000 automobilov do roku 1901. V roku 1901 Alfred Sloan sa stal riaditeľom spoločnosti Hyatt Roller Bearing Company a spolu s rodinou investoval do spoločnosti 50 000 dolárov. Zo spoločnosti Hyatt sa stala veľká, moderná priemyselná spoločnosť. Sám Alfred Sloan bol ocenený patentmi za transmisiu závesov a závesných boxov, ako aj za ich vylepšenie.

Alfred Sloan sa postaral o ďalší rast spoločnosti Hyatt

Pri ďalšej zákazke od spoločnosti Cadillac však neuspel s ponukou. Pretože ich ložiská nemali správne parametre. Na to Alfred Sloan odišiel do Detroitu, aby obhájil reputáciu firmy ako kvalitného dodávateľa. Pri obrane produktov však narazil na generálneho riaditeľa Cadillacu, ktorý mu vysvetlil, že v automobiloch je dôležitá presná konštrukcia automobilových dielov. Pri vyslovení slov, že autá sú vyrábané nie pre predaj, ale pre jazdu, Alfred Sloan zmenil smerovanie firmy, a zaviedol nové štandardy inšpirovaný práve generálnym riaditeľom Cadillacu.

Čoskoro sa výrobky spoločnosti Hyatt začali využívať vo viacerých sektoroch. Dodávali ložiská napríklad pre spoločnosť Covert Motor Vehicle Company, ale aj pre spoločnosť Lincoln Steel and Forge Company, ktorá ich využívala pre nápravy rámov uhoľných banských vozov. Taktiež medzi hlavných zákazníkov patril aj Henry Ford, ale taktiež sa stal hlavným dodávateľom pre GM.

Kariéra v GM

V roku 1916 General Motors odkúpil spoločnosť Hyatt za 13,5 milióna dolárov. GM chcel vytvoriť celý holding spoločností, a v tomto čase okrem kúpy spoločnosti Hyatt sa odkúpili ďalšie firmy ako New Departure Manufacturing, Westom-Mott Axle, Remy Electric Company, Periman Rim Company a Dayton Engineering Laboratories a najprv boli spojený do spoločnosti United Motors, kde sa stal Alfred Sloan riaditeľom. Neskôr však táto spoločnosť bola zlúčená do spoločnosti General Motors a v roku 1923 sa stal riaditeľom samotnej GM.

Alfred Sloan priniesol do spoločnosti GM viacero novvých manažérskych postupov. Zaviedol napríklad indikátor ROI, teda % návrat vynaložených investícií, čím sa Alfred Sloan a spoločnosť General Motors stali známymi.
Ďalším spôsobom, ako prekonal aj spoločnosť Ford Motor Company, a teda aj slávneho podnikateľa Henryho Forda, bolo rozhodnutie pre tzv. limitované edície. Aj vďaka Alfredovi Sloanovi sa nevyrábajú iba čierne autá, ako to bolo u jeho konkurence Ford Motor Company s modelom T. Okrem zmeny farby, taktiež vyvinul nové farebné a cenové edície automobilov, ktoré boli v portfóliu spoločnosti GM. Zámer Alfreda Sloana bol práve vyvinúť každý rok cenovo a dizajnovo nové automobily, ktoré by boli rôzne aj podľa veku, a tým si vyvinúť nové vzťahy so zákazníkmi aj podľa veku, či príjmu.

Vďaka týmto manažérskym rozhodnutiam, Alfred Sloan dokázal predčiť najznámejšieho automobilového výrobcu, podľa tržieb. Na začiatku 30 rokov 20. Storočia sa spoločnosť GM stala trhovou jednotkou, a túto pozíciu si udržala po ďalších 70 rokov.

­­Nie ako každý riaditeľ

Alfred Sloan sa stal známym nie len týmito úspechmi, alebo filantropiou, ale aj spôsobmi ako to dokázal. Firemná špionáž je aj dnes rozsiahla. Na rozdiel od Henryho Forda, namiesto násilia však využíval práve firemnú špionáž. Pri štrajku v roku 1936 si však Sloan uvedomil, že práve špionáž má malú hodnotu, oproti taktikám, ako napríklad štrajk. Vďaka jeho averzii k násiliu sa tak pri štrajku vyvinuli lepšie podmienky pre robotníkov v automobilovom priemysle.

Filantropia

Alfred Sloan v roku 1934 založil neziskovú organizáciu, zameranú na filantropiu, ktorá podporuje oblasti ako veda, technológia, živnotný štandard a ekonomický rast. Na konci roka 2014 mala jeho nezisková organizácia tržnú hodnotu 1,8 miliárd dolárov.

Kritika Alfreda Sloana

Alfred Sloan, ktorý viedol GM, musel zniesť aj niektoré kritiky a viacero obvinení bolo znesených na adresu General Motors, a teda aj samotného Alfreda Sloana.

Počas 2. Svetovej vojny bola spoločnosť obvinená, že Nemecko nemalo dostatočné technické vybavenie pre Blitzkrieg a útoku na Poľsko, pokiaľ by im nebola poskytnutá technológia. Údajne James D. Mooney, viceprezident spoločnosti GM pre medzinárodné trhy, obdržal ocenenie Veľkého kríža Nemeckého orla pre službu ríši. Brandeburgské továrne spoločnosti Opel, ktorú vlastnil GM, vyrobila bombardéry JU-88, nákladné autá, nášľapné míny a torbédové rozbušky pre nemeckú armádu.

GM pod vedením Alfreda Sloana bola obvinená aj za porušenie protimonopolného zákona. Pod jeho vedením, veľa verejných električiek boli vymenené za autobusy. Pokuta bola však veľmi malá. 5000 dolárov a 1 dolár za každého vysoko-postaveného pracovníka, ktorý bol spojený s týmto porušením zákona.

Sloan umrel v roku 1966.

Odkaz Alfreda Sloana

Alfred Sloan sa stal známym za jeho racionalitu a manažérske schopnosti, vďaka ktorým spoločnosť GM sa stala jednou z najväčších korporácií sveta a túto pozíciu si udržala aj po jeho odchode. Napriek kritike, Alfred Sloan využil svoj rozum a dôvtip a stal sa jedným z najúspešnejších manažérov na svete.

Zdroj : wikipedia.org

Mohlo by Vás zaujímať